داکت اسپلیت

تهویه زانکو مشاوره و فروش داکت اسپلیت،داکت اسپلیت کانالی ، انواع چیلر و مینی چیلر و فن کویل، vrf ها

فن كويل

فن كويل وسيله خنك كننده اي خوشنام و قديمي كه تقريبا در ايران بسيار جا افتاده و شناخته شده است. من از كلمه خنك كننده استفاده كردم، البته بايد قيد كرد كه فن كوئل ها همانطور كه از نامشان پيداست از دو بخش تشكيل مي شوند بخشي بنام فن (وسيله سرمايشي) و بخشي بنام كويل (وسيله گرمايشي). به همين خاطر مي توان آن را وسيله اي سرمايشي گرمايشي ناميد.

فن كويل يا همان (FCU) يك مبدل حرارتي است كه مي تواند جزيي از يك سيستم كلي (HAVC) بوده و يا حتي بصورتي منفرد بكار بپردازد. گاهي اوقات اين دستگاه مجهز به لوله كشي است كه خود در دو نوع دو لوله و چهار لوله است (در مدل دو لوله يكي براي آب سرد و ديگري آب گرم است و در مدل چهار لوله دو لوله براي آب سرد و دو لوله براي آب گرم در نظر گرفته مي شود)،

از اين دستگاه براي كنترل دماي حرارت محيطي كه در آن نصب شده است بهره مي گيرند، و اين كار مي تواند به دو صورت انجام شود يكي بصورت دستي كه هرگاه احساس كرديم گرم است از بخش خنك كننده و هرگاه احساس كرديم سرد است از بخش گرم كننده آن استفاده نماييم، اين توانايي با تعبيه كليدي بر روي دستگاه انجام مي گيرد و ما مي توانيم در صورت نياز با گردش آن كليد يا سوئيچ هواي اتاق را مطبوع سازيم.

در اين مطلب مي‌خوانيد:

فن كويل زميني

فن كويل سقفي

فن كويل ديواري

فن كويل كانالي

فن كويل كاستي

قيمت فن كويل

مزيت و معايب فن كويل

 

انواع فن كويل

فن كويل زميني، سقفي، ديواري، ديواري و كاستي (چند طرفه) مي باشد. همه اين مدل ها داراي مدل توكار نيز مي باشند. در اين مقاله قصد داريم تا به مدل زميني آن بپردازيم و آن را شرح داده و بسط و گسترش دهيم:

فن كويل زميني يا فن كويل عمودي

در انتخاب يك فن كويل مي توان به موارد بسياري توجه كرد، و همگي را مد نظر قرار داد. زيبايي منزل (در انتخاب طرح و رنگ) شكل و طرح ظاهري فن كوئل، ميزان تبديل حرارتي كه نياز داريم (ظرفيت تبريد) و غيره و غيره ..... مهمترين عامل براي انتخاب يك فن كويل از نظر فني در نظر گرفتن ميزان ظرفيت تبادل حرارت مورد نياز براي محيطي است كه مي خواهيم از آن استفاده نماييم.

فن كويل زميني

براي اين كار بايد از ميزان سرعت متوسط فن براي انتخاب مدل مورد نياز استفاده كرد و بالاترين و يا پايين ترين درجه حرارت را در نظر نگرفت. فن كويل زميني در دو شيوه بالا زن و روبرو زن هوا را تهويه كرده و معمولا ظرفيتي بين 200 تا 1000 فوت مكعب در دقيقه گردش حرارتي را مي توانند به ما ارائه نمايند. انواع دو لوله اي و چهار لوله اي را دارا بوده و البته مدل چهار لوله آن قادر است تا آب سرد و گرم را بصورت همزمان وارد كويل نمايد.

فن كويل سقفي يا فن كويل افقي

فن كويل سقفي مخصوصا مدل توكار آن را بايد به جرات پرفروش ترين فن كويل دانست. ميزان ظرفيت اين دستگاه دقيقا مانند زميني 200 تا 1000 فوت مكعب در دقيقه است. اين دستگاه ها بصورت يكطرفه عمل كرده و در دو سبك كابينت دار و بدون كابينت طراحي مي شود. براي انتخاب فن كويل سقفي بايد مانند فن كويل زميني به فضاي مورد نظر و ميزان حجم سرمادهي و گرما دهي آن توجه داشت.

فن كويل سقفي

براي اين كار بهتر است از كارشناسان مجرب بهره برده و مناسب ترين مدل را براي محيط مورد نظر خود انتخاب نماييد. بدليل يك طرفه بودن اين دستگاه بايد قبل از انتخاب به جهت هوادهي آن توجه كنيد. براي فن كويل سقفي حتما بايد به ميزان صداي توليدي آن توجه نماييد زيرا به دليل آويزان بودن در روي سقف داشتن سروصداي زياد مي تواند مزاحمت هاي بسياري را براي ساكنين بدنبال داشته باشد.

ساختار اين فن كويل دقيقا مانند فن كويل هاي زميني بصورت دو لوله و جهار لوله بوده البته برخي از مدل هاي آن توانايي ارائه 1200 فوت مكعب تهويه هوا در دقيقه را نيز دارا مي باشد.

فن كويل ديواري

فن كويل ديواري از نظر زيبايي و شكل بسيار شبيه به اسپليت ها مي باشند. اين دستگاه ها داراي ظرفيت تبريد تقريبا اندكي بوده و حجم آنها 200 تا 800 فوت مكعب در دقيقه است (نسبت به مدل فن كويل زميني و فن كويل سقفي ضعيف تر مي باشند).

فن كويل ديواري

آنها نيز در دو مدل دو لوله و چهار لوله ساخته شده و بدليل داشتن دريچه هاي قابل باز و بسته شدن مي توانند دماي اتاق را كنترل نمايند. از ويژگي هاي مخصوص اين فن كويل مي توان ثابت سازي درجه حرارت محيط، داشتن فيلترهاي قابل شستشو، داشتن طرح هاي زيبا و مناسب ، دارا بودن دريچه اي مخصوص توزيع هوا كه به صورت خودكار عمل مي نمايد اشاره داشت.

ايجاد سرمايش و گرمايش يكدست و همچنين از همه مهم تر كم صدايي آن در كنار سادگي انجام امور سرويس دهي همگي از مزاياي مهم اين محصول محسوب مي شوند.

فن كويل كانالي

فن كويل كانالي نيازمند متصل شدن به چيلر و يا موتور خانه جهت تامين هواي گرم و سرد هستند. اين دستگاه ها شبيه به كولرهاي آبي مي باشند ولي كارايي و بازدهي آنها بمراتب بالاتر است.

فن كويل كانالي

فن كويل كانالي نيز مانند بقيه فن كويل ها به دو صورت دو لوله اي و چهار لوله اي طراحي مي شوند. ظرفيت حجم و راندمان كارايي آنها بين 600 تا 2000 متر مكعب بر دقيقه است كه نسبت به مدل هاي ديگر از همه بازدهي بيشتري داشته و از اندازه هاي بازدهي آن مي توان اين را براحتي متوجه شد كه ميزان بازدهي آنها حداقل دوبرابر مي باشد.

 مدل هاي فن كويل كانالي

فن كويل توكار

فن كويل روكار

فن كويل ايستاده

سيستم عملكرد اين فن كويل بسيار ساده است از چيلر آب سرد و از موتورخانه آب گرم وارد دستگاه شده و توسط پمپي به درون لوله هاي مسي وارد مي شود، سپس فن دستگاه به آنها هوا دميده و به اين ترتيب سرما و گرماي مورد نياز منزل توليد مي گردد.

فن كويل كاستي (فن كويل چند طرفه)

اين فن كويل دقيقا همان فن كويل سقفي مي باشند با اين تفاوت كه فن كويل سقفي يك جهت هوا را انتقال مي دادند ولي فن كويل كاستي مي توانند در چهار جهت هوا را تهويه نمايند. براي نصب آن بهتر است از سقف كاذب در منزل بهره بگيريم در غير اين صورت، دستگاه بيرون مانده و در معرض ديد قرار مي گيرد و كمي از زيبايي منزل ممكن است بكاهد. براي تنظيم اين دستگاه از يك ريموت استفاده مي شود.

اجزاي فن كويل

معمولا فن كويل 7 جزء متداول دارند. فن، كويل گرمايش و سرمايش، فيلتر هوا، شير فلكه، شير هواگيري، ترموستات، و هيوميدستات.

قيمت فن كويل

فن كويل به دليل گسترۀ وسيع استفادۀ خانگي تا صنعتي مي توانند بازۀ قيمت بسيار وسيعي داشته باشند. مدل هاي مختلف فن كويل ممكن است از 800 هزار تومان تا 4 ميليون تومان قيمت گذاري شوند. به دليل وجود نوسانات شديد ارزي، قيمت هاي جديد را از ما استعلام فرماييد.

مزيت و معايب فن كويل 

فن كويل اين امكان را فراهم مي كنند كه براي هر بخش و اتاق دماي دلخواه را انتخاب كنيم. ذات مستقل بودن اين سيستم ها نيز باعث مي شود تا حين استفاده از آن ها، آلودگي اتاق ها به يكديگر انتقال نيابد. نه تنها خود اين تجهيزات حجم كمتري دارند، بلكه كانال كشي نيز نياز ندارند و از اين حيث نيز فضاي به مراتب كمتري اشغال مي كنند و هزينۀ نصب كمتري هم خواهند داشت.

از مهمترين مزاياي فن كويل مصرف انرژي آن هاست. از آنجا كه مي توان دماي نقاط مختلف را به دلخواه تغيير داد و يا برخي نقاط را خاموش كرد، مي توان به صورت هدفمند از سرمايش و گرمايش آن ها بهره گرفت و از اين طريق مصرف انرژي نيز كمتر مي شود.

بايد بزرگترين نقطه قوت فن كويل  را كم هزينه بودن خريد دستگاه و ميزان مصرف انرژي آن دانست كه نسبت به ساير دستگاه ها بسيار كم هزينه تر و مقرون به صرفه تر مي باشند، از نظر زيبايي نيز بدليل داشتن انواع مختلف و قابليت هاي زياد و همچنين توانايي نصب بصورت افقي (سقفي) يا عمودي(ديواري) و يا حتي توكار همگي مزيت هاي بزرگ اين دستگاه ها محسوب مي گردند.

البته نقطه ضعف فن كويل (كه بايد قيد شود مختص به همين دستگاه نيست و ساير دستگاه هاي تهويه نيز صدا توليد مي كنند) صدايي است كه از آن توليد مي شود، اين صدا به علت كار فن و يا متريال بدنه محافظ آن است كه مي توان آن را نيز تا حد ممكن كاهش داد.

در ادامه به برخي محصولات جديد فن كويل در جهان اشاره خواهيم نمود.

فن كويل مدل Forceflow DECO 

 

فن كويل مدل Forceflow DECO | فن كوئل مدل Forceflow DECO

 

سيستم انطباق با محيط

 گرم شدن بسيار سريع

سطح صداي كم

قابل ساخت به صورت سفارشي و اختصاصي

توزيع يكسان گرما در اتاق

فن كويل مدل Isotherm 

فن كويل مدل Isotherm |فن كوئل مدل Isotherm

 

 ساخت و پرداخت با كيفيت برتر

 ارتباط گروهي با يك موتور

 كم مصرف

 با فيلترهاي گريد EU2 با قابليت تعويض بدون نياز به باز كردن صفحه مشبك سقفي

صداي ناچيز به دليل نوع نصب

فن كويل مدل ModulAir

 

فن كويل مدل ModulAir |فن كوئل مدل ModulAir

 

  امكان كار در برابر فشار بيروني تا 250 پاسكال

 استفاده در مكان هاي وسيع

 فيلتر كردن وسيع هوا

 تحويل هواي تازه به مقدار بسيار زياد

 مناسب اداره ها، دفاتر، سالن هاي كنفرانس، هتل ها، مدارس، بيمارستان ها، اتاق هاي سرور، سينما، موزه، فروشگاه و غيره

 توزيع هوا به شكل دلخواه كاربر

 قابليت نصب در وضعيت هاي مختلف

 ارتفاع كمتر از 23 سانتي متر

فن كويل يونيت مدل Coolflow 

 

فن كويل يونيت مدل Coolflow |فن كوئل يونيت مدل Coolflow

 

جهت پروژه هاي با بودجه محدود

 امكان نصب و طراحي به ده ها شكل مختلف حتي در كف اتاق و سالن ها

 كنترل آسان

 قابل تجهيز به فن هاي EC

فن كويل مدل Powerbreez 

فن كويل مدل Powerbreez

 

قابل نصب با شاسي هاي افقي

 بسيار كم صدا به دليل طراحي خاص

 خروجي بالا

 راندمان بالا

 كنترل آسان

فن كويل مدل Chilled Water Cassette 

 

فن كويل مدل Chilled Water Cassette |فن كوئل مدل Chilled Water Cassette

طراحي شده براي سقف هاي مشبك كه معمولا صفحه هاي 600 در 600 ميلي متر دارند

 كم حجم و فشرده

 قابل سفارش براي ابعاد ديگر

 قابل سفارش براي حالت سرمايشي يا سرمايشي-گرمايشي

 تا 4 كيلو وات خنك سازي، 11 كيلووات گرمايش آبي، و 3 كيلووات گرمايش برقي

 داراي پمپ كندانسه و فيلترهاي قابل تعويض

 راندمان بالا

دسترسي به تمام اجزا از جهت پايين

منبع: فن كويل

+ نوشته شده در  يکشنبه 3 آذر 1398ساعت 14:18  توسط منبت صنعت